Varning 121.nu faktura

VARNING FÖR 121.nu!
Jag blir riktigt förbannad när jag tänker på 121.nu. Det bara pyr om mig!
En man från 121.nu, även kallad one to one AB, ringde mig därifrån för ca 2 månader sedan och frågade en massa saker om en tjänst som legat på deras sida(121.nu) och om jag vill ändra på något som finns där nu. Jag förstår inte riktigt vad han menar, trodde han pratade om vanliga tjänster som eniro eller liknande. Jag säger ”Nej jag vill inte lägga till logga nu och ändra information”, sedan säger han att om jag bestämmer mig för att vilja ändra något så skickar David, som han heter, en faktura så kan jag ändra sedan. Jag tog det som att han skickar ett erbjudande och jag betalar om jag vill binda upp mig på den här tjänsten på 121.nu’s hemsida
(Måste tillägga att det låter väldigt likt så många andra samtal jag haft med telefonskojare)

Efter ett antal dagar kommer det hem en faktura från 121.nu samtidigt som en annan faktura från eniro.se, på den från eniro står det i det finstilta att det är ett erbjudande och binder mig endast om jag betalar den. Tänkte att det är samma sak med andra fakturan från 121.nu, fast konstigt nog stod det inget finstilt. Jag hade ändå inte ingått något avtal så jag oroade mig inte.
Lite senare ringer jag in till företaget men satt bara i kö och hade inte tid med det.
Jag gick vidare med ärendet till polisen och registrerade att 121.nu skickat en faktura på något jag inte har beställt.
Livet gick vidare.

Tills jag i onsdags fick en betalningspåminnelse från 121.nu. BLUFFAKTURA tänker jag på en gång! Profina Ab som skickad denna gång för 121.nu’s räkning. Inte en chans att jag betalar en räkning på
3663 kr + 50 kr i påminnelseavgift!

En bluffaktura som jag vägrar betala.
Efter att ha kollat upp 121.nu på internet ser jag hur mycket det har klagats om det! Söker man på 121.nu föreslår google: Varning, Bluff, bluffakturor, oseriöst, oärligt företag.

Söker man endast på 121.nu är det tredje förslaget på hemsida till ett forum där de tar upp vilket förjävligt företag dem är med bluffakturor och snärjande samtal.

Jag läser på en blogg om en kvinna som råkat ut för ett liknande fall och kommentarerna hade bara haglat in med folk som klagade på 121.nu.
Där läste jag även lite om hur man ska behandla dem här företagen när det skickas faktura.

  • Ingen telefonkontakt
  • Stryk över fakturan, skriv ej beställd(not ordered), bestrider och faxa/skicka brev till företaget, inkassobyrån och Svensk Handel
  • Polisanmäl ärendet
  • Ha ingen telefonkontakt med företaget i fråga

Jag kunde dock inte hålla mig och ringde till 121.nu och fick prata med en David. Han säger att jag har ingått ett avtal via telefon, att det var han jag hade pratat med? Bra minne…
Jag säger att jag inte tänker betala fakturan, jag vill höra en inspelning där jag säger ja! Han säger att han ska ta fram en ljudinspelning från arkivet!
Ge mig 10 minuter så ringer jag tillbaka säger han, jag tänker okej.
Min pojkvän väljer att ringa sin pappa, poliskommissarien, för att höra hur vi ska göra. Han säger att vi ska bestrida och sedan polisanmäla.

Han ringer upp mig 10 minuter senare, då väljer jag att spela in vårt samtal genom att ha telefonen på högtalare med min diktafon i högsta hugg och ber honom att uppge sitt fullständiga namn och vilket företag han jobbar på. Han pratar lite fram och tillbaka tills jag får honom att säga sitt namn: David Andersson 121.nu (vem vet om det är hans riktiga namn) Han frågar om han ska säga one to one ab’s organisationsnummer och då säger jag bara okej, väntar 30 sek men han säger att internet är segt och jag säger spela upp ljudfilen.
David säger att det bara är ”slutet”, delen där ”avtalet har ingåtts”.
– Kan jag få höra hela?
– Aa men det här är när själva avtalet gjordes och här kommer det då…
(med andra ord nej jag har inte det fullständiga)

Han spelar upp samtalet [Jag Marlene Lundgren,  David 121.nu]

– Och det ligger då uppe hela året. En annan sak jag vill kolla med dig iår igen är om du vill lägga till någon logga eller hemsida  eller bransch så när man söker på
-Neeej det är bra vi vill inte komma ut på andra områden
– Okej, jag förmodade nästan att  det inte vart det det här året heller, men jag ville nästan fråga personligen
–  Ja men det var snällt
– Ja men då gör vi så, lägger inte till något extra.. utan vi nöjer oss med grunduppgifterna som alla företag har idag då. Du får en bekräftelse med mitt namn och nummer  fundera på om ni vill utveckla med logga hamna längre upp
– aa…
så nu är det bara grunduppgifterna för i år då som sagt och då är det ..(tror han säger summan)… på 2 och 9 så ligger fakturan där den kommer på 30 dagar så att det och så står det 121.nu på kuvertet så hörs vi nästa år om det inte blir något annat. Hej Då Marlene
– Japp, aa, hinner inte riktigt säga hej då innan samtalet avslutas

I sista stycket när han börjar prata pengar blir David från 121.nu väldigt snabb i käften, jag kan inte riktigt uppfatta vad det är han säger. Lyssnar på inspelningen jag spelade in, om och om igen men kan inte riktigt höra vad det är han säger. Punkterna är när han pratar väldigt snabbt och otydligt.

Man hör olika saker som tex vill kolla med dig i år igen eller inte vart det det här året heller
Han antyder att jag har haft något på 121.nu förut vilket jag inte har

Det sista gick riktigt snabbt och jag hade svårt att höra detta, resten av mitt inspelade samtal gick ut på att jag sa att jag inte ville betala och att han sa att jag var betalninsskyldig för att jag har ingått ett avtal.

Hur kan det där vara att jag ingått ett avtal???!!

Jag har polisanmält dem än en gång och går det vidare till kronofogden blir jag inte alls glad. Polisen jag pratade med sa att jag ska skriva bestrider, ärendet polisanmält på fakturan och faxa tillbaka. INGA UNDERSKRIFTER

Sen om det kommer fler fakturor så gör jag samma sak och polisanmäler, går det vidare till kronofogden skulle jag få prata med en speciell handläggare vid polisen.

Jag gav inte vika och det har jag lärt mig nu, var bestämd!
Nästa gång någon ringer säg NEJ tydligt!
Detta är ett företag som snärjer dig och får dig att gå med på något du inte har någon aning om, sedan skickar de en faktura för att du har gått med på det…
121.nu One to one ab är ett oseriöst och oärligt företag som pratar långsamt när det är oviktigt och väldigt snabbt sedan när det handlar om summor, bekräftelse och fakturor.

Polisanmäl och bestrid, det ar vad jag rekommenderar.

Vill ni ha tips på hur ni ska göra kan ni läsa på den här sidan.
Ni kan hitta många hjälpfull tips i kommentarerna

(edit. De försökte ringa mig efter att jag skickat faxet till dem, inlägget ses här, men jag hann aldrig svara och tänkte inte ringa tillbaka. Dagen efter ringde dem igen och denna gång för att säga att det kostar att lägga upp mina uppgifter på deras sida så det blir administrativa avgifter på 1000kr som måste betalas och jag sa tvärt NEJ. Fick senare prata med hans ”chef” och fick fakturan annulerad, 22 mars fick jag ett brev som bekräftelse på att de hade annulerat allt. nu har jag lärt mig att NEJ, tjat och hot om polisanmälan är effektivt. Efter att jag pratade med dem har jag fått 4 samtal från försäljare och varje gång har det varit nej.)

18 reaktioner till “Varning 121.nu faktura

  1. Hoppas att du får upprättelse.
    Men det bästa man kan göra i fortsättningen är att avböja snabbt som attan, fråga deras namn och telefonnummer och säg att du ringer själv om du är intresserad. Jag brukar även säga till innan de påbörjar att vänta lite, jag ska bara sätta igång med inspelningen själv.
    Det är ju svårt att avvisa alla för det händer att även seriösa dyker upp.
    Men jag tackar aldrig ja på något de erbjuder per telefon.
    Jag vill få den mailad, så att jag kan gå igenom det ordentlig, skickar de inte det, vilket sällan händer, då är de inte heller speciellt seriösa.
    Nu senast ville någon att jag skulle byta el och erbjöd billigare el . Bad honom skicka mer info per mail. Fick aldrig mailet. Han ringde igen – men jag sa att jag aldrig fått mailet, vi kollade min mailadress igen, han skulle skicka infot en gång till, men jag fick aldrig nåt.
    Han ringde inte heller flera gånger.

    1. Förhoppningsvis kommer jag inte få en påminnelsefaktura, då blir det bara ännu en polisanmälan.
      Efter att ha läst ditt inlägg känner jag att jag vet mer till nästa gång. Jag är för snäll när det gäller telefonförsäljare, jag vill inte avbryta dem men man måste vara bestämd.
      Det där med att maila har jag också märkt att de oseriösa inte mailar något men ringer gärna igen.

  2. Hej Marlene!

    Idag blev min man uppringd på mobilen från ett av numren från 121.nu. Den som ringde uppgav sig heta Rickard och han påstod sig ringa för MITT företags räkning: Naturrike i Rebakk. Det har väl inte något med min man att göra!?

    Eftersom vi har haft med oseriösa telefonföretag tidigare att göra, så är vi minst sagt förberedda. Därför avfärdade han samtalet direkt och avslutade det.
    Förra året hette bolaget som ringde mig, Allt om bolag, och var från Jönköping. Han som ringde mig hette Robin och jag sa, att jag inte gjorde några avtal per telefon och att jag ville att han istället skulle skicka information om sitt erbjudande. Tilläggas bör att jag hade mycket på gång just då och jag just var på resande fot så jag bara ville bli av med samtalet.

    Det dröjde månader innan ”erbjudandet” slutligen kom. Jag hade nära nog glömt av eller åtminstone börjat tro att det aldrig skulle dyka upp något ”erbjudande”.
    När så plötsligt ett avtal kom var det så finurligt skrivet att det inte hanns sägas upp innan tiden hade gått ut. Det skulle säkert ha kostat mig 10 000 kr men jag bestred fakturan, ringde polisen och meddelade Svensk handel, varningslistan. När så nästa samtal kom spelade vi in dem och till slut så fick jag ett mejl där det stod att mitt avtal hade sagts upp. Sedan under våren tror jag att bolaget gick i konkurs.

    Det skulle inte förvåna mig om det är samma bedragare i 121.nu. Där fick vi reda på att Christian Ternstedt, han från TV:s Robinson-tävling var en av huvudmännen.

    Jag ser nu att det ÄR ett liknande bolag, min man öppnade just ett kuvert med gamla papper från den processen och där finns uppgifter. Som vi förstår så kommer det från liknande bluffbolag.

    Vill bara upplysa om detta, om det kan hjälpa någon.
    Hoppas det löste sig lika bra för dig som för mig!
    Kontakta mig gärna!
    Vi måste ju hjälpas åt att få bort bluffmakarna från marknaden.
    Hälsningar: barbro.b.lund@telia.com

    1. De utnyttjar en när man är som mest stressad, eller ja man har inte tid att hantera dem och vill bara lägga på. Så fort det inte går bra för deras företag byter de namn. När jag bestred fakturan och 121.nu ringde mig fortsatte de hela tiden säga att de är en av de mest legitima bolagen i Sverige, de finns på någon lista. Det spelar ingen roll om de säger att de är ett registrerat företag som finns på någon lista, de håller på med fula knep och försöker lura oss till att betala dessa bluffakturor. Nej nu babblar jag på men jag är tacksam för att du delade med dig av detta!

      Tack!

  3. Uppringd av dessa skojare i förrgår, då jag vet hur man ska hantera denna typ av bedrägerier (säg aldrig något som kan tolkas JAKANDE eller NEKANDE i luren, och avsluta samtalet fort) så slipper jag förhoppningsvis en faktura. Får jag det så blir det polisanmälan direkt.

    Det som förvånar mig är hur i h-e deras verksamhet kan få fortgå? Det de sysslar med är solklart olagligt, troligen kan telefonsamtalen i sig betraktas som bedrägerier! De försöker ge intryck av att man tidigare haft med företaget att göra och ska fortsätta med ett ”standarderbjudande” (..jamen då fortsätter vi som tidigare då…) <— här avslutade jag samtalet.

    1. Det som är sjukt är att det finns folk som som faktiskt betalar dessa fakturor. De vågar inte göra något annat eller vet inte om det finns något annat att göra. Därför är jag glad att det är så många som skriver om det på nätet. Efter det som hände mig kan jag hantera telefonsäljare lite bättre, men jag är för snäll. Vill inte riktigt avbryta dem men man måste säga ifrån på stört!

      Tack för att du skriver här Bengt!

  4. Hej

    Blev lurad av nummerupplysningen.se för två månader sen och nu 121.nu för 1 vecka sen. Belala inte vad ni än gör till dessa bedragare.

  5. Du gjorde det stora misstaget att säga ja i eller ”aa” i ett samtal med en försäljare, man ska aldrig säga ja eller ett ord som kan klippas ihop till ett ja ”jag” tex.

    Att säga nej och lägga på är det säkraste.

  6. Betala aldrig 121.nu eller liknande bluffakturor och lägg på luren så fort de ringer. Får du faktura från 121.nu gör en polisanmälan direkt.

  7. Råkade ut för dem häromdagen. De körde samma sak i snacket om att enbart ha grunduppgifterna. Då sa jag nej även till det vilket var tur.

  8. Hej!

    Samma sak här! den 9:e nov fick jag en faktura på 4000kr, jag tackade nej tre gånger och fick fakturan iaf! Hur kan ett sånt företag finnas?

  9. ok de som vill va med på ett repotage,hör av er till inspelning@live.se.

    jag har en delägare som blev lurad,när vi va ute på jobb.
    Efter några dagar då kom första bluff fakturan,vi skickade tbx med stor text att vi inte beställt något.
    vi fick en till faktura den skickade vi åter till 121.nu att vi inte beställt något och skickar de mer gör vi polis anmälan

    .då va det tyst ett tag sen ringde telefonen hos mig och då var det bolag som hette one to one som försökte sälja samma tjänst som vi tackat nej till,han babblade på ett tag tills jag fattade att de va samma bolag och fick lite mer info om vad det faktisk va som han försökte sälja.

    Inget av de han försökte sälja har vårat lilla bolag nytta av för vi jobbar inom en sluten krets typ
    jag tackade nej och bad dem stryka allt som vi blivit på lurade och bad han genast o lägga ner sitt dravel,för annars gör vi polis anmälan och dessutom är vi nog inte riktigt rätt människor att börja bråka med vi jobbar nämligen primärt med att göra röster hörda via musik med media tv internet repotage o liknande och vill ni bråka så kom igen.:)
    vi kan ta den fighten sa jag. efter någon dag kom inkassokrav på 5700

    nu behövs det folk som ställer upp och gör sin röst hörd enligt mig så ligger dessa killar risigt till för jag ger mig inte

    ,jag känner väldigt duktiga skribenter reportrar som e villiga att göra ett scoop på detta

    hör av er på på min mail inspelning@live.se

  10. Råkade ut för precis samma sak idag, skönt att veta att det löste sig för dig, ska göra samma sak själv.

  11. Bloggandet är ett starkt maktvapen mot dessa skojare och ordillussionister! Jag är i detta nu i process med 121.nu och deras lögnaktiga telefonförsäljare gör mig vansinnigt arg!! När jag säger att jag inte kan dra mig till minnes något avtal med dem sen tidigare eller någon tidigare faktura får jag svaret:
    Mycket vatten under bron, fakturor rinner lätt igenom i stora bolag som ert. Men spara mina kontaktuppgifter så du minns mig till nästa år.
    Illustrerar hur de tänker!!!
    Jag har hängt ut dem på hannabjork.se
    Kämpa på alla ni i kampen mot företagsskojare!

  12. Hej Marlene och alla som kommenterat här,

    Mycket välskrivet och intressant inlägg. Även om detta är ett ”gammalt inlägg” är din röst viktig. I skrivande stund har vi precis slagit upp porten för för hemsida riksbladet.se, och samtidigt har svensk handel publicerat 121.nu på deras hemsida.

    Det är rätt uppenbart att det finns många varningsklockor kring 121, och det va bra att du stod på dig.

    Vi har för avsikt att samla in ett flertal kundklagomål, åsikter, och frågor som vi vill att 121 ska bemöta. Vi skulle vara tacksamma om vi kortfattat fick lite synpunkter, och ev. frågor till företaget från dig, samt er som kommenterat här.

    Glöm inte bort att besöka bestrid.nu att om du får bluffakturor ( polisens egen hemsida mot bluffakturor )

    Tack på förhand. Glad påsk & trevlig helg/ Walter – riksbladet.se

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.