En dag kvar: Tough Viking imorgon

Fram och tillbaka har jag tänkt på detta, kollade på olika
videos igår på hur folk kämpade sig igenom banan i Göteborg. Vad är det som väntar oss?

Fick ett mail från Tough Viking. Det kommer att vara ett överraskningshinder utöver de vanliga hindren.

Sedan är det ett hinder som är designat av kustjägarna, undrar om det är som förra året. Hittade en beskrivning av de hinder som fanns förra året på sidan marathon.se. Där beskrivs förra årets kustjägare som:

Tolfte hindret: ”Kustjägaren” 
– Det började med att man fick åla i lera under ett kamouflagenät meter, utgången var rakt ner i en 100 meter lång kanal som man skulle transportera sig igenom.
– Man sjönk ner i bottenleran ner och på sina ställen kändes diket bottenlöst och det var tur att mina skor satt bra annars kändes det som att skorna hade kunnat bli kvar i sugleran.
Svårighetsgrad: 8. 

NICE! Vi får se hur det blir det här året, hindret är markerat på kartan men den är dold i dimma. Bokstavligen talad dold av dimma. Man kan utläsa att man ska ner i vatten men mer vet jag inte.

Vädret blir nog inte optimalt. Mysväder lovar SMHI.
Väder för Tough Viking 2014 10 maj hagaparkenNu till de riktiga problemen. Vädret är inte riktigt ett problem, vi kommer ändå bli blöta, bada i is och leriga.

Problemen är min rygg och min dåliga syn. Ryggen har blivit mycket bättre men vet ej hur det kommer att gå på själva tävlingen. Jag har inte tränat, inte ens sprungit senaste månaden för att bespara min rygg den ansträngningen. Det betyder att jag inte ens vet hur min kondis ser ut, min uthållighet och vilken slags fysisk ansträngning jag kommer att klara av. Får ta det lite lugnare än vad jag skulle gjort om jag tränade.

Synen, jo nu när det är mycket hinder och att springa i terräng är jag lite orolig om min syn kommer att stjälpa. Att springa  vanligt är en sak men att ha svårt att utläsa grenar kanske inte så bra.

Har kollat runt på olika sidor där de skriver om mud races och terrängtävlingar, många har använt sig av antingen linser eller gamla glasögon(ifall de skulle gå sönder). Använder jag dock inte glasögon på hela dagen innan vi springer så kommer det kanske inte vara ett problem, synen vänjer sig vid att jag inte har glasögon. Det kan fastna smuts under linserna under tävlingen som gör att jag skadar hornhinnan eller att jag tappar dem. Det vill jag inte behöva handskas med under racet. Kan ta gamla glasögon men går de sönder eller blir smutsiga så har mina ögon redan vant sig vid dem. Tar jag av dem då är jag lite körd. Jag har bara ca -1.50 i synfel men det påverkar ändå.

Vi får se hur jag gör imorgon, ska försöka att inte använda något men men. Det är lätt för andra att säga att jag ska skita i glasögonen men det är inte lätt för mig som börjar se suddigt 2 meter framför mig.

Önska mig lycka till imorgon!

 

 

 

Kommentera

