Brände handleden på ånga

Klantade mig när jag skulle ta av locket från ett kokkärl där jag höll på att ånga lite man tou, ett kinesiskt bröd.

Jag skulle lyfta locket och vrida så ångan inte skulle riktas mot mig men locket satt fast. Detta gjorde att den vred sig med öppning mot mig istället, dvs alla ånga gick direkt på min ont anande handled. Snabbt under vatten men fast jag stod där ca 10 min blev det inte bättre. Skadan var redan gjord och jag kände hur det började svida.

Tog på Xylocain, en salva som fungerar som lokalbedövning, men det hjälpte inte. Tog ut köttfärsen från frysen och använde den som nedkylning.

När C kom ut från duschen smorde jag på kortisonsalva och lite mer Xylocain. Han hjälpte till att plåstra om handleden för att skydda skadan under natten. Det var då det verkligen började kännas! Brändes och sved som tusan! Usch, smärta innan man lägger sig är inte roligt!

Nu på morgonen gör det inte ont *peppar peppar*, ska försöka röra med på fingrarna så inte huden där jag brände mig blir stel.

20140122-101847.jpg
På bilden ovan kanske det inte syns men brännskadan sträcker sig tvärsöver handleden.

Kommentera

