Mobilberoende: Föräldrar

En av de första rubrikerna jag ser på SvD är rubriken:

‘Föräldrar med mobil tappar bort sina barn
– Var femte pappa/mamma i Stockholm har förlorat uppsikt

‘Deppiga barn protesterar mot mobilfixerade föräldrar’

SvD har samlat ett antal artiklar som handlar om just det nya mobilberoendet.
Läs dem >>här<<

Tidigare länkade jag till en artikel om mobilberoende som en ny folksjukdom och man ser ju självklart en spridning. Dock ska jag tydliggöra att jag inte har barn och kanske inte är fullt insatt till hur det är att ta hand och uppfostra ett liv. Jag är medveten om att det är krävande att varje sekund ägna sin uppmärksamhet till barnet/barnen och att det inte alltid går men kanske det är dags att faktiskt förstå för oss själva att det inte är hälsosamt att ständigt ha ögonen på mobilskärmen.

Jag dömmer ingen dock blir jag fundersam när det kommer erkännande om att föräldrar faktiskt har tappat uppsikt över sina barn i simhallar och parker för att de kollar i mobilen istället då kanske man ska lägga ifrån sig mobilen istället.

Barn vill gärna ha sina föräldrars godkännande och uppmärksamhet, så även om man läser en bok eller kollar på tv kanske de fortfarande vill dig något. Förut var det inte mobilen utan kanske teven, innan det böckerna, innan det något annat. Det är alltid något som ska börja diskuteras men kanske det är som Lotta Lundgren säger:
”– Krama era ungar och kolla dem i ögonen så löser sig det mesta. Då gör det inget om man ibland kollar på mobilen. Det är inte farligt att gå i takt med sin samtid.”

Det är svårt att inte använda en sådan underbar uppfinning som håller oss ständigt uppkopplade men jag som inte har barn tänker även på min omgivning när jag håller på med mobilen, när man sitter med sina vänner, är med familjen, myser med sambon. Då kanske det inte alltid är passande att vissa det där roliga klippet på Vine eller vissa något på Facebook. Självklart kan det främja den sociala interaktionen men i värsta fall kan det sluta med att alla sitter framletande över sina mobiler för att så fort en tar upp mobilen är det som ett godkännande att alla kan kolla.
– Kanske det bara är utvecklingens gång?

Men som med så mycket annat: Lagom är bäst. Så har det alltid varit!
Vare sig du kollar på mobilen, tränar eller äter godis.

MMA Farsan skriver bättre om det här ämnet ”mobil och barn” i sitt inlägg Lägg ner den där jäva telefonen. 

Kommentera

