Måste vi åka hem?

Först ska jag berätta att igårkväll försökte vi hitta ClanDestino och efter att ha gått fel och velat lite om vi skulle gå in när vi väl kom till rätt ställe. Vi hade inte gått till hotellet och bytt om så jag hade på mig en stickad tröja! Varmt men sal samma, vi dansade salsa, bachata merengue och reggaeton. Helt varma i kroppen lämnar vi ClanDestino vid ca 2-tiden, med motvilja! Ville stanna kvar!

Vi vaknade sedanbtidigt för att kunna njuta av frukostbuffén. Det riktigt speciella med den buffén var att man kunde göra sina egna stora frasiga våfflor. Tog tyvärr inga bilder då vi båda lämnade kvar mobilen på hotellrummet. Väl efter frukosten gjorde vi oss iordning, packade ihop och checkade ut.

Vi började rundan med att gå till slottet. Det var säkert 20 år sedan jag var där och just när vi kom dit var det vaktbyte! Man såg att C fick lite nostalgi tillbaka till tiden då han stod vid Drottningholm och vaktade.
Stockholms slott.jpg
stockholmslott vakt, vaktbytejpg

Vi gick igenom gamla stan och riksdagshuset och såg att de hade en guidad tur av Riksdagen. C övertalade mig om att kolla då jag faktiskt aldrig varit inne i riksdagsbyggnaden. Det var ca 1 timme kvar till turen så vi gick tills T-centralen och lämnade den stora väskan.

Vi fick små klistermärken att sätta på tröjan och C ville ju självklart vara annorlunda utan att veta om det 😉
20131022-221535.jpg

Medan vi stod med guiden och väntade på hissen samtidigt som de delade upp oss i engelsktalande grupp och svensktalande grupp hörde jag att några pratade tyska och såg lite konfunderade när guiden pratade med oss. Då sa jag på engelska att den engelsktalande gruppen är där borta, så snäll som jag är och ville hjälpa till. Då stirrar ena unga kvinnan som talade tyska på mig och sa ”ja vi hörde”… på svenska…

Blev lite röd om kinderna där, blev inte heller bättre när C fnittrade åt mig…

Hursomhelst så blev det en rundtur där vi fick se de olika byggnaderna, hur de är sammankopplade och nya och gamla byggnaderna och avslutades i Plenisalen där alla riksdagsledamöter sammanträffas för votering.

Det var mycket historia och nutid, gillade att kunna se min framtids ledamotstol, vem vet;)
20131022-221546.jpg

Dags för en sen lunch efter den guidade turen.

Kommentera

