Brunch mot förkylning

Tidigt denna fredagsmorgon gick jag med min bror till Ica med varsin ryggsäck för att inhandla lite varor.

Nu när jag är hemma och har packat upp allt är det dags att laga lite brunch.

Jag hade tänkt mig att göra ”Fried Rice”, stekt ris. En kinesiska variant av pyttipanna. 20130920-112559.jpgDet är svårt att ge ett exakt recept men jag ska försöka. Anledningen illa att Fried rice blir så gott är för att det är alltid gjort på rester. Dvs rester av ris som gjordes dagen innan. Så du använder den mängd ris som du har kvar.

Vad du behöver:
Ris (helst rester från gårdagen)
Salladslök eller Purjolök
Ärtor
Ägg (ca 1-2 st)
Kött av något slag (falukorv, bacon, skinka, rester) jag tar skinka idag.
MOT FÖRKYLNING: Färsk ingefära

Förbered genom att riva eller hacka ingefäran fint. Hacka löken och strimla köttet.
Tips 1: Om jag använder skinka brukar jag bara klippa den med saxen ovanför stekpannan när det är dags att lägga i det (se bild nedan).

Tips 2: Smaken av ingefära kan vara lite för mäktig för vissa. Om du hellre gillar en kopp varm dryck kan du koka te på ingefära. Varmt vatten med ingefära är ett uråldrigt kinesiskt trick mot feber, influenser och annat usch MEN kom ihåg att det är skillnad mellan färsk ingefära och torkad ingefära. Kolla det här inlägget för att veta mer..

Nu tillagningen: Stek riset i lite rapsolja. Se till att det ute blir klumpar i riset genom att röra om/hacka med stekspade.
Knäck i ägg(en). Rör in det med riset.
Häll i ärtor, ingefära och skinka.
När ärtorna är varma lägger du i löken. Rör om några minuter.
20130920-125944.jpg
Voilà! Nu är det färdigt!

Kommentera

