Disa hemma igen

Jag har inte varit särskilt aktiv de senaste dagarna för att jag fick ganska chockande nyheter i tisdags.

Tisdag eftermiddag fick jag reda på att Disa var tvungen att tas in på akut operation på Strömsholm djursjukhus.

Hon hade vid lunchtid varit hängig och hade ännu inte ätit sin frukost, pappa blev orolig och tog henne till djurkliniken i Eskilstuna. Dem sa att hon var riktigt dålig och att det var en inflammation i livmodern. Hon behövde åka akut till Strömsholm.

Veterinärerna sa att det var tur att dem såg det i god tid, annars kunde det spruckit och var kunde sprida sig i magen. De skulle operera henne på kvällen. Hon har aldrig behövt vara på sjukhuset förut, rutinkoll då och då men aldrig något mer. Även om hon är gammal trodde jag på att hon är stark och ska klara sig ur det.

Senare på kvällen ringde dem och berättade att hon hade klarat sig genom operationen! Det kändes som en tung sten hade lättat från våra bröstkorgar. Vi hade varit så oroliga för henne. Den där underbara hunden har varit med mig halva mitt liv!

De visste inte när vi kunde ta hem henne.

Onsdagen ringer de och säger att vi kan ta med henne hem, MEN det var just då det var som värst snöoväder och det var inte bra ute på vägarna. Vi gjorde ett val, vi lät henne vara kvar en extra natt på observation och tar hem henne på torsdagen.

Nu är hon henne hos mina förälder igen och efter skolan åkte jag och besökte henne. Hon var inte helt sig själv men det förstår jag, hon har undergått en stor operation och behöver tid att återhämta sig.

Nu är hon hemma och kan rehabiliteras.

20121206-202742.jpg

Den stora tratten är nödvändig för att hindra henne från att slicka på såret men hon är ute speciellt glad för den.

Hon krockar in och fastnar i allt, jag tror inte riktigt hon har förstått att henne huvuds radie har utökats. Disa gillar att ligga under matbordet och man kan höra hur hon krockar i stolarna när hon försöker lägga sig där!

20121206-202754.jpg

Vi märkte att vi inte kan ha den på när hon är ute och går. En hund som gillar att lukta på allt som finns runtomkring henne när det är snö tillsammans med en tratt blir = en stor snöskopa!

Jag är bara glad att hon äntligen är hemma igen, vill vara lite egoistisk och ha kvar henne några år till!

Kommentera

