Skvallertant eller pantertant?

Jag tror det är mänskligt att gilla lite skvaller, höra lite om vad som händer i andras liv. Det kanske är därför bloggar, Facebook och Twitter har blivit så populära. Plötsligt har man något nytt att prata om, eller så läser man bara om det.

Jag brukar inte fascineras så mycket av andras bloggar men när jag väl börjar läsa tex blondinbellas blogg blir det så att jag faktiskt läser färdigt inläggen.

På något sätt är andras liv väldigt intressanta, man läser inte andras bloggar för ens eget liv är tråkigt. Nej jag tror många läser andras bloggar för att du vet redan allt om ditt eget liv.

Det är därför skvallertidningar säljer så bra, det är ”roligt” att se hur andras liv är ungefär likadant som ditt eget. Då menar jag problem och sådana saker, inte pengar och jobb. Oftast är sådant lite högre upp än våra egna.

Okej, det är även enkelt för hjärnan att läsa skvaller. Tänk dig, du kommer hem från en lång dag på jobbet/ från skolan. Den där rapporten eller den där kursen tar mycket av din energi. Skvallertidningar har korta enkla texter, många bilder och information som inte kräver någon tankeverksamhet från dig.

Tack för mig;)

2 thoughts on “Skvallertant eller pantertant?

  1. Har vid några få tillfällen, en handfull gånger, varit in på olika kändisars bloggar, och har faktiskt undrat varför man läser Blondinbellas blogg (ex ;).
    Så du menar att det är för att man vill läsa en bekräftelse på att ens eget liv i princip är likadant som deras. Jag trodde det var just för att så många andra läser den som den blir intressant eller att man hoppas på att få läsa något skandalöst/korkat!

    1. Vi läser om andras liv, så som du läser min blogg nu, för att vi vet redan saker om vårt eget liv (som jag skrev) och gärna vill läsa om något nytt. Skvallertidningar är bara lätta att läsa, för mig personligen betyder det inget att det är skandalöst. Alla tänker säkert olika i dem här fallen men just detta var personligt och erfarenheter från dem runt om mig.

Kommentera

