Cupcakes med frosting recept

20120722-002705.jpg

Cupcakes med frosting
200 grader
Ca 10-20 min
12 st normalstora
16-24 små

Muffins
2 ägg
2 dl socker
50 g smör eller margarin
1 dl mjölk eller vatten
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
ev. 2-3 msk kakao

Frosting:
60 g mjukt smör
400 g florsocker
2 tsk vaniljsocker
Pressad saft från ca en halv citron
100 g Philadelphiaost
Ev. Några droppar valfri karamellfärg

1. Vispa ägg och socker.
2. Blanda i det smälta smöret och vispa ner mjölk/vatten, vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Vill man göra chokladmuffins tar man ca 2 msk kakao. Jag valde att byta ut hälften av vetemjölet mot durumvete. Ett mycket nyttigare alternativ. OBS! Vispa inte för länge, blanda bara ihop.
3. Fyll formerna försiktigt med den mängd som passar. Jag valde att fylla ca 1/5 av formen.
4. Sätt in i ugnen. Tiden beror på storleken av muffinsen. 10 min för små, ca 15-20 för större.
5. När klockan ringer, stick med potatisstickan. Det är klart när den är torr.

Frosting
1. Var säker på att smöret är mjukt så det går att knåda. Vispa ihop med florsocker, vaniljsocker och citronsaft, i med Philadelphiaosten. (jag blandade ihop allt på en gång)
2. Färga glasyren i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit. Bred eller spritsa på cupcakesen och garnera med strössel eller blommor.

Detta blev resultatet efter att ha dubblat receptet.

20120722-002716.jpg

Receptet är från dagensmuffin.se men jag ändrade lite i receptet då några kommenterat att frostingen kunde bli rinnig. Jag tog lite mindre citronsaft och mera florsocker.

Kommentera

