Pasta carbonara till lunch

Jag gjorde en riktigt krämig pasta carbonara med spagetti gjort av durumvete.

20120704-231555.jpg

Receptet var lite på måfå:
Spagetti för fyra
3,3 dl matgrädde
75-100 gram gorgonzola
150-300 gram strimlad skinka
1 konservburk champinjoner
Salt och peppar

gorgonzola till pasta carbonara.jpg

strimlad skinka pasta carbonara.jpg

Jag gjorde det enkelt.
Samtidigt som jag kokade upp pastan började jag smälta gorgonzolan i en kastrull, tillsatte grädde när osten var nästan helt smält.

Rörde tills osten var helt smält och lät småkoka tills det blivit tjockare.

Ner med salt och peppar.

Rör i den strimlade skinkan och champinjonerna. Rör om och smaka av.

När pastan är färdig sköljer du bort vattnet med ett durkslag. Häll tillbaka pastan och häll såsen över.

Man kan välja att ta pasta och sås separat men på det här sättet blev det lite lättare att servera.

Mängden gorgonzola och skinka man vill ha i är helt beroende på smak. Ju mer gorgonzola desto starkare smak på såsen. Jag hade i mycket skinka för att det skulle bli mer mättande.

Kommentera

