Pannkakor istället för makro

Alla som känner mig vet att jag inte är den som äter frukost men har blivit bättre med det på senaste tiden. Jag gillar heller inte att laga frukost men när det är för någon speciell då gör jag det gärna.

Vem vill inte hellre äta pannkakor än tentaplugga?

Gick upp tidigare än Cristian idag vid 8.40 och köpte ingredienser för pannkakor och frukost för nästa vecka. Det blev lite mer än bara sylt, grädde och bröd men inget jag inte kan bära 😉

Kom tillbaka i tid innan han vaknade, tror jag skrämde honom lite! Duschade innan jag satte igång med pannkakorna.
Använde mig av ett enkelt recept:
2,5 dl mjöl
6 dl mjölk
3 ägg
3 msk smör
1/2 tsk salt

Blanda mjöl och salt i en bunke. Vispa i hälften av mjölken och vispa till en slät smet.
Vispa i resten av mjölken och äggen. Låt gärna svälla i cirka 30 minuter.
Smält hälften av smöret i en stekpanna och vispa ner det i smeten. Använd resten av smöret till att steka tunna pannkakor.

Tips: Låt smeten stå i 30 minuter för att jäsa innan du börjar tillaga pannkakorna. Smeten blir lättare att hantera.
För nybörjare: tillsätt lite mindre mjölk eller mer mjöl för en mer fastare smet.

pannkakor med grädde och bär.jpg

Jag vispade en härligt fluffig grädde!
Slutresultatet blev en stor klutt grädde med färska jordgubbar, hallon och blåbär plus spritsad jordgubbssylt.

Detta är sockerbomben jag tillagade imorse! Jag tyckte den var super god och tryckte i mig den på 15 sekunder, Cristian sa 10!

En bra start på dagen! Ikväll sover jag över i Västerås och hinner plugga lite med Steph och Michael innan makrotentan imorgon.

One thought on “Pannkakor istället för makro

Kommentera

