Jamie Oliver recept: Yorkshire pudding

Jag tittade på det mest fantastiska matprogram någon vecka tillbaka och ville så gärna göra en av de sakerna han gjorde:
Yorkshire Pudding!

Åå det såg så lätt och gott ut, enkelt recept.

1. Värm ugnen på ca 225 grader (C)

2.Förberedd muffinforme
 Använd en muffinform dvs en plåt med flera hållare (bild kan ni se längre ner)
Ställ den på varma plattor och häll i rapsolja när formen har värmts upp.  Jag väljer rapsolja för att det är en av de oljor med minst smak.
Häll oljan lite slarvigt i muffinformen

Muffinform

3. Blanda yorkshiremixen:
1 kopp(vanlig te-eller kaffemugg) vetemjöl
1 kopp mjölk (samma kopp)
1 Ägg
1 nypa salt
Blanda ihop ingredienser i en tillbringare/mixer

4. När ugnen är varm häll i mixen i muffinhållarna
Låt vara i ugnen i 20 min

Öppna inte förrän de är färdiga annars faller de ihop.

Vänd formen upp och ner när ni tar ut den och banka lätt på undersidan.
Har man tillräckligt med olja så ska dem lossna lätt vilket de inte gjorde för mig^^
Nu har jag lärt mig till nästa gång, och det kommer bli många fler gånger!

De får så härliga former, ojämna och bulliga 😀

Det finns fler recept på Jamie Oliver’s hemsida
Kan rekommendera en kycklingsoppa som är ljuvlig ♥

Tack för mig!

One thought on “Jamie Oliver recept: Yorkshire pudding

Kommentera

